با هفت روش علمی برای تقویت حافظه و باهوش‌تر شدن آشنا شوید

با هفت روش علمی برای تقویت حافظه و باهوش‌تر شدن آشنا شوید

همه ما انسان‌ها از دیدن افراد باهوش لذت می‌بریم و تقریبا همگی در دورانی از زندگی خود دوست داشتیم که باهوش‌تر باشیم. گذشته از استعداد و هوش خدادادی، هر فردی می‌تواند با درک مهارت‌های خود و تقویت آن‌ها فرد باهوش‌تری شود.

در این مطلب لیستی از تکنیک‌ها گنجانده شده است که با انجام آنها می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید، بدون اینکه برای اجرای آنها هزینه‌ای را متقبل شوید و یا بدون نیاز به سرمایه. کافی است مقداری از وقت و زمان خود را صرف این امور کنید تا از پیشرفت خود تعجب نمایید. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

1- بازی‌های ویدئویی را انجام دهید تا ذهنی چابک و زرنگ داشته باشید.

طبق گفته Daphne Bavelier، دانشمند عصب شناسی، بازی‌های ویدیویی عملی، توانایی شما را در سرعت بخشیدن به وضعیت تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری سریع بر اساس درک شما از وضعیت افزایش می‌دهند. البته باید این بازی‌ها را در حد متعادل انجام داد و در بازی کردن زیاده روی نکرد.

بازی‌های ویدئویی بینایی و توانایی درک اشکال و رنگ‌ها را افزایش می‌دهند. مهمتر از همه، آنها باعث افزایش “انعطاف پذیری مغزی” می‌شوند.

2- تمرین تمرکز برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر

بر طبق روانشناسی امروز، محققان دریافتند که با تمرین تمرکز، مردم می‌توانند تصمیمات منطقی‌تری بگیرند، که نتایج مثبت این تصمیمات را در آینده خواهند دید.

به عنوان مثال، استیو جابز نوعی مدیتیشن ذهنی (مراقبت ذهنی) را تمرین کرد که در مدارس ذن و هنرهای رزمی تدریس می‌شد. جالب توجه آن است که تنها چند دهه بعد، محققان وارتون اثربخشی تکنیک را تأیید نکردند.تکنیک های تقویت حافظه

3- انجام ورزش منظم برای نقویت حافظه خود

بر اساس مطالعات متعددی که در مجله نیویورک تایمز منتشر شده، ورزش باعث افزایش میزان یک نوع پرونئین به نام فاکتور نوروتروفیک (BDNF) مشتق شده از مغز می‌شود. این پروتئین که در خون و مغز وجود دارد “باعث رشد و تشکیل نورون‌های جدید (سلول‌های عصبی) می‌شود.
از آنجا که این فاکتور حافظه‌ را ایجاد و تقویت می‌کند، ورزش منظم به معنای واقعی کلمه شما را هوشمندتر خواهد کرد. در واقع ورزش باعث افزایش قابل توجه وسعت در ناحیه هیپوکامپ مغز انسان می‌شود. بدون شک به همین دلیل است که بسیاری از کارآفرینان موفق به طور منظم تمرین و ورزش می‌کنند.
4- نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بنوشید تا عملکرد مغزی خود را تقویت کنید
با توجه به مطالعات محققان علوم اعصاب، کافئین ذهن را وادار به تفکر بیشتر می‌کند. این دانشمندان بسیاری از آزمایش‌های کنترل شده اثرات کافئین بر مغز را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که کافئین می‌تواند حالت خُلق، زمان واکنش، حافظه، هوشیاری و عملکرد فرد را بهبود ببخشد.
5- یک ابزار موسیقی را برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود یاد بگیرید
با توجه به مطالعات انجام شده، آموزش موسیقی باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی با تمرکز  و توجه به نشانه‌های معنادار صوتی می‌شود.
دلیل آن ساده است: نواختن یک ساز موسیقی، به ویژه در یک گروه، تقریبا هر قسمت از مغز شما را به فعالیت برای ارتباط برقرار کردن از طریق موسیقی هدایت می‌کند و به این ترتیب توانایی شما برای برقراری ارتباط از راه‌های دیگر تقویت می‌شود.تکنیک های تقویت حافظه

 

6- برای سازماندهی بهتر افکار خود یادداشت‌های خود را با دست بنویسید

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که به مدت طولانی یادداشت‌های خود را با دست نوشته‌اند، در مقایسه با کسانی که یادداشت خود را تایپ می‌کنند، بهتر یاد می‌گیرند، اطلاعات بیشتری را می‌توانند حفظ کنند و اطلاعات بیشتری را درک می‌کنند.

7-  با خواندن داستان‌های بیشتر  EQ (هوش هیجانی) خود را افزایش دهید

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه یورک و دانشگاه تورنتو، افرادی که اغلب رمان‌ها و داستان‌های کوتاه (و نه درام و غیر داستانی) می‌خوانند به نظر می‌رسد که بهتر بتوانند دیگران را درک کنند، با آنها همدردی نمایند و جهان را از دیدگاه آنها ببینند.

پس از همین حالا شروع کنید. برای باهوش‌تر شدن هیج وقت دیر نیست.

با هفت روش علمی برای تقویت حافظه و باهوش‌تر شدن آشنا شوید