متعلق به کدام یک از این ۴ تیپ احساسی هستید؟

همه‌ی ما از طریق فیلتر احساسی خودمان، دنیا واتفاقاتی که برای مان می‌افتد را متفاوت می‌بینیم، به همین دلیل است که واکنش افراد به یک شرایط یکسان با هم تفاوت دارد.

Judith orloff، روانپزشک و نویسنده‌ی کتاب پر فروش

Emotional freedom: Liberate yourself from negative emotions and transfer your life

به توضیح ۴ حالت احساسی‌ای که تمام مردم در یکی از آن چهار حالت جای می‌گیرند پرداخته است.

در اینجا ما ضمن توضیح مزایا و معایب هر نوع تیپ احساسی، به نحوه‌ی بالانس ایجاد کردن هر تیپ در شرایط استرس‌زا نیز پرداخته‌ایم. در ادامه‌ی این مطلب با دیجی‌رو باشید تا مشخص شود شما جزو کدام تیپ احساسی می‌باشید.

نوع اول: عقل کل

 

توضیح

شما بر مغزتان متکی هستید نه احساسات‌تان. ذهن‌تان خیلی فعال بوده و بنظر می‌رسد که دست از تفکر و آنالیز – حتی در خواب – برنمی‌دارید. هر اتفاقی که بیوفتد شما بصورت منطقی آن را تجزیه تحلیل کرده و بدون توجه به احساسات‌تان برایش برنامه ریزی می‌کنید.

مزایا

خیلی منطقی و متفکر هستید، تقریبا هیچ چیزی نمی‌تواند مضطرب‌تان کند. به آسانی برای مشکلات پیش رویتان راه حل پیدا می‌کنید. بسیار متقاعدکننده بوده و در شرایط استرس‌زا می‌توانید آرامش‌تان را حفظ کنید.

معایب

چون خیلی به احساسات خودتان توجه نمی‌کنید فهمیدن احساسات دیگران هم برایتان دشوار خواهد شد.

چطور مدیریت کنید

_ اول از همه اینکه ریلکس باشید و ذهن شلوغ‌تان را آزاد کنید. یوگا و تکنیک‌های تنفسی یا دیگر ورزش‌ها را امتحان کنید.

_ همدردی کنید. قبل از اینکه سعی کنید مشکلات دیگران را با منطق خودتان حل کنید، اول موتور احساسات‌تان را به کار بیندازید.

نوع دوم: همدرد

 

توضیح

شما خیلی حساس و احساساتی هستید. اگر عزیزان‌تان خوشحال باشند شما هم خوشحالید، اگر ناراحت باشند شما هم ناراحت می‌شوید. دیگران اغلب به شما می‌گویند که بیش از حد واکنش نشان می‌دهید.شما همچنین به محیط اطراف‌تان از جمله بوها، سروصدا و احساسات دیگران هم حساس هستید.

مزایا

شما یک فرد با ملاحظه و دوست داشتنی هستید که همیشه حاضر است عشق و حمایت نثار دیگران کند. شما همچنین شنونده‌ی خوبی بوده و درک بالایی دارید.

معایب

به آسانی احساسات منفی را به خود جذب کرده و ممکن است از افسردگی و اضطراب رنج ببرید. معمولا از لحاظ احساسی خسته هستید.

چطور مدیریت کنید

_ باید مرزبندی کرده و ارتباطات‌تان با افراد منفی گرا را محدود کنید.

_هر موقع احتیاج است کارهای آرامبخش انجام دهید. قدم بزنید، پیاده روی انجام دهید، یا هر کار دیگری که فکر می‌کنید آرامبخش است.

_ لیستی از چیزها و شرایطی که کنار آمدن با آنها از لحاظ احساسی دشوار است تهیه کرده و برای رویا رویی با هر کدام برنامه داشته باشید.

نوع سوم: راک (سنگ)

توضیح

شما قابل اتکا و با ثبات بوده و به لحاظ احساسی قوی هستید. شما نسبت احساسات دیگران واکنش نشان نداده و هیچ کس را قضاوت نمی‌کند، اما هیچکس تا به حال ندیده که احساسات و عواطف خودتان را نشان بدهید.

مزایا

با ثبات، قابل اعتماد، محترم و با وفا هستید. با همه به راحتی کنار می‌آیید.

معایب

ممکن است ایجاد رابطه بر مبنای اعتماد با دیگران برای شما دشوار باشد.

چطور مدیریت کنید

_آغاز کننده‌ی تبادل احساسی بوده و با کسی که به او اعتماد دارید گفت و گوی عاطفی انجام دهید.

_ به احساسات‌تان توجه کنید، حتی احساسات کوچک. وقتی حس خاصی دارید در مورد آن صحبت کنید. اگر کسی نیست که با او صحبت کنید حرف‌هایتان را یادداشت کنید. ابراز احساسات کردن را یاد بگیرید.

نوع چهارم: پرجوشش

 

توضیح

با احساسات‌تان در ارتباط بوده و آن را تقسیم می‌کنید. ناگهان حس می‌کنید باید احساسات‌تان را با دیگری به اشتراک بگذارید و اگر این کار را نکنید احساس ناراحتی و اضطراب می‌کنید. هر کسی که اطراف‌تان است به آسانی می‌تواند احساسات‌تان را تشخیص دهد.

مزایا

به آسانی می‌توانید احساسات منفی را پردازش کرده و فراموش کنید.روراست بوده و روابط برایتان مهم هستند.

معایب

تقسیم کردن حجم زیادی از احساسات توسط شما ممکن است برای دیگران آزار دهنده باشند. معمولا مرزهای شخصی دیگران را نادیده می‌گیرید.

چطور مدیریت کنید

با خودتان صحبت کرده و خودکفا شوید. قبل از اینکه به دنبال کسی برای به اشتراک گذاری احساست‌تان با او باشید، چند دقیقه صبر کرده، سعی کنید آرام شوید، به ندای درون‌تان گوش کنید.

 

شما جزو کدام تیپ احساسی هستید؟

متعلق به کدام یک از این ۴ تیپ احساسی هستید؟